Når elevundervisning er lukket – What to do?

Når elevundervisning er lukket – What to do?

28. marts 2020 Af Karina Nymark

 

Modtager du eller nogen du kender, alternativ undervisning fra rideklubben i er medlem af, nu der ikke må rides? De fleste rideklubber er økonomisk afhængige af at sælge undervisningstimer på deres elevheste. Så nu kommer spørgsmålet: Hvor mange vil vælge fortsat at betale deres undervisnings-kontingenter til klubberne, på trods af covid-19 karantæne?

 

 

 

Støt de lokale

I har hørt det før i disse corona-tider, men jeg vælger at nævne det alligevel: Støt de lokale. Med det mener jeg også, støt op om rideklubberne. Hvis I har mulighed for at fortsætte med at betale undervisningskontingent selvom I ikke rider, så gør det.

Tænk på det som et bidrag til den daglige drift af elevhestene. Hvor privathestene har hver sin ejer der tager sig af dem, har elevhestene (oftest) kun det daglige personale. Man kan tænke sig at en 15-20 elevheste skal deles om de samme 1-2 personer, der tager sig af dem. Det er jer brugere af elevskolen der gør, at elevhestene kan få noget at æde hver dag. At de kan få en dejlig ren boks at ligge i dag. Uden jer medlemmere med ridekontingent til klubben, kunne klubben ikke fungere.

 

Så TAK til alle jer skønne mennesker, der deler vores passion om heste og ridning…!

 

 

 

 

 

 

 

Frivillig hjælp i en svær tid – Find klubånden frem!

Jeg er timelønnet ansat hos den rideklub, hvor jeg selv lærte at ride i sin tid. Der er ingen tvivl om, at mit hjerte ligger hos elevhestene og elevrideskolen. Jeg er nu blevet fritstillet, på grund af nødvendige besparelser her i corona karantænen.

Rideklubben har rakt ud til alle, og spurgte om frivillig hjælp i denne specielle tid. Som en del andre skønne klubmennesker, tilbød jeg selvfølgelig min hjælp. Hestene og det daglige personale skal og bør ikke lide under en krise som denne. Det hører ingen steder hjemme.

Så derfor, en stille bøn til alle jer derude: Hvis I kan, så fortsæt med at betal jeres ridekontingenter i denne specielle tid. Og hvis I har mulighed for det, så tilbyd jeres hjælp. Når krisen rammer, må vi løfte i samlet flok. (Nogen jeg synes, danskere er kendt for at være gode til!)

 

 

Har klubberne ikke et ansvar ift. manglende ridning og betaling?

Men én ting er brugernes (rytternes) fællesskabs- og klubfølelse, hvor man stille beder om støtte, for at kunne få rideklubberne som virksomhed til at overleve. Men hvad med klubberne selv i en tid som denne? Har klubberne ikke et ansvar for at give deres kunder noget for pengene? Og der mener jeg helt klart jo, det har de.

 

Ridning kræver viden – viden får I af os!

Dét at have med heste at gøre og ridning er så meget mere end at tage i stalden, sadle op, ride, sadle af, tage hjem. Der ligger uanede mængder af teoretisk viden bag alt hvad der har med heste og ridning at gøre. I en karantæne situation er dette en kæmpe fordel! For nu har vi mere end nogensinde mulighed for at lære vores elever en masse teori. Teori kan være en udfordring at få flettet ind i den daglige elevundervisning. Jeg har selv været vikar på elevhold, og det har givet mig et helt klar billede af hvordan jeg selv ville sætte tingene op hvis jeg havde min egen elevskole.

(Jeg var til foredrag med Den Hele Ekvipage til Hest&Rytter messen, og jeg kunne dermed konstatere at jeg ikke er den eneste der har fået en forretningsidé der er baseret på at kombinere viden og praksis fra dag 1. Jeg er vild med den Hele Ekvipage, og synes de har gjort sig nogle fantastiske tanker og har et fantastisk koncept.)

Så derfor kontaktede jeg den daglige leder i den klub jeg er tilknyttet med en idé om, at udarbejde teoretisk undervisningsmateriale. Materiale som eleverne kan sidde med hjemme i karantæne. På den måde kan de få tiden til at gå, samtidig med at de bliver klogere på “hest”. Og ikke mindst – få noget for deres kontingent penge.

Det viste sig at den daglige elevunderviser selv havde tænkt nogle af de samme tanker. Jeg synes det er så fedt, når folk tænker i det samme baner! Jeg blev åndssvagt glad for at høre det. Her er en rideklub der tager ansvar og tager deres  erhverv seriøst.

 

Klubånd og samarbejde, yes!

Underviseren kontaktede mig og processen med at få etableret undervisningsmateriale til klubbens elever gik i gang. Underviseren kender eleverne. Hun ved derfor også, hvad de har efterspurgt af teori tidligere. Hun kender alderen på eleverne og dermed afsæt for indlæringen. Hun kender til klubbens DRF “certifikater”, og ved hvilken viden alle brugere af stedet skal have, for at klubben kan bibeholde disse certifikater.
Jeg selv er tidligere underviser af ryttermærker, og tog selv disse da jeg var barn. Derudover er jeg opdateret ift. den nyeste teori igennem mit studie som jordbrugsteknolog. Og så er jeg jo udpræget teoretisk hestenørd. Hvilken perfekt kombination til at få lavet noget godt materiale!

 

 

 

 

Teoretisk undervisningsmateriale fra klubberne – Ja tak!

Jeg synes ikke man kan gå til ridning uden også at lære teorien bag. Men det er min personlige mening. Jeg synes det er så fedt at eleverne tilknyttet elevrideskole nu får mulighed for at udvide deres teoretiske viden. Hvis der er tale om børn, kan det en da være at forældrene også får lært lidt, hvis de ikke er “hestemennesker”. Jeg selv ville se dette tilbud med anderledes undervisningsform som en kæmpe fordel. Jeg håber mange deler min holdning.

 

Hvis nogen har brug for idéer ift. materiale, så skriv endelig til mig, jeg deler gerne ud 🙂

 

 

Gode idéer til underholdning i en karantænetid

Hvis I har børn/teenagere i hjemmet der virkelig keder sig, så kan jeg klart anbefale at besøge følgende på facebook, der har gratis “kreative” aktiviteter:

 

 

 

Hvis I kender til flere steder med god underholdningen så skriv det gerne i kommentaren herunder, så vil jeg samle det til gavn for alle 😀